theoenjanet.reismee.nl

dag 23, dagje Trondheim

Als eerste wil ik graag zeggen dat we het leuk vinden om zoveel reacties te krijgen op ons blog. Niet alleen via het blog maar ook via andere kanalen. Leuk om te lezen dat jullie met ons mee reizen.

Vandaag wilden we een dagje in Trondheim rondkijken. Al gauw bleek waarom het op de camperplaats zo vlak bij het centrum zo druk was. Het is het grote jaarlijkse Olavfestival. Olav is een belangrijk historische figuur voor Noorwegen: Hij was de eerste koning en heeft het katholieke geloof geïntroduceerd in Noorwegen. 29 juli is zijn sterfdag. We hebben de kathedraal bezocht, waar een paar minuten nadat wij hier aankwamen een Engelstalige tour begon. Deze gevolgd en het was interessant om meer te weten te komen van hoe en wat. Toch wat cultuurhistorie van Noorwegen meegekregen.

Na de kathedraal gingen we door naar de oude Gamle Bybro brug. Heel mooi om te zien. Hij kan niet meer omhoog, maar dat kon hij in het verleden wel. De brug is de verbinding tussen de kathedraal en de oude wijk Bankkladet. Heel leuk om hier een beetje rond te lopen, leuke oude straatjes, winkeltjes, restaurantjes. Maar (ik denk vanwege het Olavfestival) waren de restaurantjes erg rustig.

Via een omweg weer terug gekomen bij het festivalterrein. Een onderdeel van het festival is een foodtruckfestival. Dat is hier uiteraard anders dan bij ons. Lange aaneengesloten rijen met kramen met allerhande voedsel en drinken. Wij vonden het echter veel te druk en zijn achter de kramen langs gelopen. Richting een gewoon terrasje om daar een drankje te doen en een hapje te eten. Uiteraard was dat weer heerlijk.

Hierna hebben we de fietsen weer opgezocht en zijn we richting het fort Kristiansen gegaan. Onderweg kwamen we een fietslift tegen: een heel steile straat waar je je rechterbeen "in kan haken" in de fietslift. Het is een speciale techniek die Theo en ik niet blijken te beheersen. Niet alleen wij kunnen dat niet, er waren er meerderen die het niet lukte. Zie voor de uitleg: https://nl.wikipedia.org/wiki/Trampe-fietslift

Als je Bourtange als voorbeeld hebt dan valt fort Kristiansen wat tegen. Het uitzicht over de stad Trondheim daarentegen was wel weer heel mooi.

De foto's op de fotopagina zullen alles verduidelijken.