theoenjanet.reismee.nl

dag 14, boottocht tussen de fjorden

Gisteren waren we erg moe na de boottocht. Daarom geen fut meer om 's-avonds het verslag te maken. Daarom pas vandaag, maar ik doe gewoon of het gisteravond is.

Vanochtend moesten we ons om kwart voor 10 melden voor de boottocht over de fjorden. Er stond een leuk groepje bij elkaar op de kade. In de loop van de dag bleek het een erg internationaal gezelschap te zijn: wij uit Nederland, Duitsers, Finnen, Amerikanen, Denen en de gids was een Chileen. En dan hebben we niet eens iedereen gesproken. Nadat onze naam was opgeroepen konden we aan boord. Best grappig hoe ze dan de naam Degenhart uitspreken haha.

Na de veiligheidsinstructies en uitleg van de dag mochten we naar boven - lees buiten - en kon het genieten beginnen. Bij de uitleg werd ook vermeld dat als de boot plots stopt dat er dan iets bijzonders te zien valt. Bijvoorbeeld iets in het water (bijzondere vissen) of iets op het land (bijzonder wild). De eerste keer dat de boot stilhield was voor een kolonie meeuwen die bij een school springende vissen zat. Dat was een mooi gezicht inderdaad. Je zag de vissen zo uit en weer in het water springen.

De tweede keer dat de boot stilhield was wegens een zee-arend die kwam aanvliegen en in een boom ging zitten. De begeleiding probeerde nog de zeearend te lokken maar hij bleef in de boom zitten. Als je goede ogen hebt kan je hem op één van de foto's zien.

Hierna was het tijd om te vissen. De schipper had wel een radar om te zien waar de vissen zaten maar bijten wilden ze niet echt. Pas op de 3e stek wilde het lukken: er werd 1 vis gevangen. Gelukkig hadden ze - uiteraard - al vis aan boord voor de soep. En voor mij helemaal gelukkig hadden ze ook een variant zonder vis.

Toen de lunch geserveerd werd ging de boot weer op weg naar Tromso en konden we om 15:00 uur weer van boord. Het was een prachtige ervaring met heel mooie uitzichten.

De pin op de kaart geeft aan tot waar we gevaren hebben.