theoenjanet.reismee.nl

dag 6

We hadden besloten om vandaag een rustdag te nemen qua reizen. Even een boodschapje doen op de fiets en verder lekker relaxen bij de camper. Dat is dan ook exact wat we vandaag gedaan hebben. De regen had echter niet naar de radar gekeken en kwam veel eerder dan verwacht. Dit zagen we onderweg op de fiets al aankomen dus de boodschappen maar laten zitten.Halverwege de terugweg op de fiets inderdaad overvallen door de regen en kleddertjenat weer bij de camper aangekomen.

Aangezien ik had gedacht om op de terugweg van de boodschappen foto's te maken van de prachtige route hebben we dus geen foto's. Het was te nat om het toestel tevoorschijn te halen.

Heb ik nog wel een leuke anekdote van het fietsen. Het pad was zo'n zandpad annex gravel annex grindpad. Je kent het wel, vol met kuilen maar dwars door het bos dus een heel mooie route. De ene keer ga je links om de kuil heen en de andere keer rechts. Het wordt spannend als je allebei besluit om aan de "binnenkant" van de weg de kuil te passeren. Het ging gelukkig goed, maar we waren wel gewaarschuwd om ook daar op te letten.

Vandaag dus geen foto's op de fotopagina. Morgen reizen we weer verder. De volgende overnachting is al geboekt ;)

dag 5, de botnische golf bereikt

Vanochtend waren we weer lekker vroeg klaar om op pad te gaan. Helaas bleek het veld net een ietsje te nat te zijn en kwamen we vast te zitten. Verderop op de camping was iemand met een quad en hij vond zijn quad sterk genoeg om ons eruit te trekken. Waar ik voor vreesde bleek waar: hij was niet sterk genoeg. Na een paar pogingen gaf hij het op en zei hij dat er verderop wel iemand met een trekker woonde die ons zou kunnen helpen. Theo op zoek naar diegene. Bij de bar van de camping zat een groep (oude) mannen aan de koffie en die zeiden dat ze wel een trekker konden regelen maar dat dat ongeveer een uur zou kosten. Ze zouden het wel eerst met een gewone auto proberen en met z'n zessen aan de achterkant duwen. Mocht dat niet lukken dan zou hij alsnog de trekker halen. Maar eerst de koffie opdrinken, anders zou die koud worden. Prioriteiten haha.

Al gauw kwamen ze met z'n allen aangelopen, eentje met de auto. Zo gezegd zo gedaan: volgens mij hoefden de mannen aan de achterkant niet eens te duwen en kwam de camper al vrij met behulp van de auto. Gelukkig maar. De mannen gingen weer aan de koffie en wij konden op weg. Niet voordat we eerst een pakje koekjes bij de mannen hadden gebracht als dank voor hun hulp. Helaas waren de Nederlandse koekjes op, zouden ze vast leuk gevonden hebben.

Na enige vertraging konden we dan toch weer op weg. En wederom was het een prachtige route. Wat een mooi land is dit, Zweden.

We zijn gekomen tot een camping halverwege de Botnische golf. Na het eten even een wandelingetje gemaakt naar het water. Morgen maar een dagje rust. Stukje fietsen, beetje Tour De France kijken. Wij zijn niet van die mensen die alle dagen willen rijden. Het is tenslotte vakantie.

Vergeet niet de foto's van de reddingsoperatie te bekijken. Zijn best grappig, al zeg ik het zelf.

Dag 4, prachtige route

Vanochtend weer op tijd vertrokken. Voor we echt en route waren eerst de auto volgetankt met diesel en wat boodschappen gedaan. Toen de route vervolgd richting de Noordkaap. Wat een prachtig land is Zweden. Het is alsof je de hele dag door een ansichtkaart rijdt. Ik kan met niet voorstellen dat je via de snelweg ook zulke uitzichten hebt. Voor de lunch hadden we een prachtig plekje op een bankje aan een meer gevonden. Eigenlijk niet zo vreemd, gezien de vele meren die we tegenkwamen, maar toch.

Na de eerste stop een camperplaats uitgezocht voor de nacht die een enigszins andere route aangaf. Deze maar gevolgd. Bleek dat Maps een route via onder andere zandwegen had bedacht. (zie het fotoblog). Gelukkig was dat maar een klein deel van de route. Toen we de zandweg afkwamen de eerste de beste camping opgereden die we tegenkwamen. Die lag aan een futuristisch meertje. Het idee was om vanmiddag nog een stukje te wandelen, want beweging krijgen we deze dagen niet zo veel. Toen we goed en wel de camper hadden geplaatst ging het direct regenen. Nu dus eerst maar relaxen, hapje eten en misschien vanavond nog een wandeling. Het blijft hier in het hoge noorden uiteindelijk heel lang licht haha.

Dag 3, Zweden bereikt

Vanochtend waren we voor ons doen al vroeg klaar voor vertrek: even na half 10 waren we al op weg. Dat kwam wel goed uit want we wilden vandaag flink wat kilometers maken.

De Sontbrug tussen Kopenhagen en Malmö was heel indrukwekkend. Hoog en lang. Deze is te zien in het tabblad foto's.

Na de Sontbrug ben je direct in Zweden. Maps op de Noordkaap gezet en we zouden nog zo'n 26 uur moeten rijden. We zien wel hoe het loopt. Voorlopig eerst maar kilometers maken. Na de lunch kregen we de melding dat we de snelweg af moesten wegens een afsluiting verderop. Nou, dat doen we dan maar. Deze weg liep parallel aan de snelweg en was prima te doen. Theo stelde voor om op Maps te kijken hoe lang het zou duren om zonder snelweg naar de Noordkaap te rijden. Dat was zo'n 30 km en 3 uur langer. Maar wij hebben het idee wel veeeeeeel mooier. (Op de snelweg was ik als bijrijder al in slaap gevallen). Dus inderdaad de route aangepast en gekozen voor snelweg vermijden. Wat een mooie uitzichten hebben we al gehad. De elanden nog niet gespot, maar die komen hopelijk nog wel.

We zijn tot laat (voor ons doen) doorgereden, uurtje of 6. Hapje gegeten en de "Bistro" van de camping en morgen weer door. De te rijden km tot de Noordkaap zijn inmiddels gezakt tot onder de 2000.

dag 2, van Duitsland naar Denemarken

Nadat we vanochtend heerlijk waren wakker geworden - het was heel rustig op het erf van de fruitteler - hebben we een doosje kersen gekocht en zijn we op rit gegaan. Het plan was om vandaag naar Malmö in Zweden te rijden maar zoals je kan zien aan de locatie is dat niet helemaal gelukt. De diverse bruggen onderweg waren mooi maar vertraagden de boel wel een beetje. Wat helemaal voor vertraging zorgde was het veer van Puttgarden naar Rodby. We hadden gereserveerd voor de boot om 14:15 uur en meldden ons keurig een half uur vantevoren. Helaas bleek die niet voldoende op tijd te zijn. We kwamen op de boot van 14:45 uur terecht waardoor alles een half uur vertraagde. Toen we om half 4 de boot afkwamen waren we het eigenlijk al een beetje zat dus een camperplaats opgezocht. Een leuke gevonden aan een vissershaven.

Het is een leuke plek voor een nachtje. Morgen gaan we weer verder. Dan moet het toch wel lukken om een heel eind Zweden in te rijden.

Dag 1

Vanochtend moest er nog gewoon gewerkt worden. Nou ja, gewoon. Ik heb gewerkt. Theo was al vrij. De laatste dingen afgerond die ik nog moest afronden en daarna naar huis. Theo had al broodjes gesmeerd. Dus de laatste zaken in de camper gelegd, controleren of er niets bederfelijks in de koelkast/fruitschaal blijft liggen, alles schoon achterlaten en en route.

We hadden bedacht dat we niet door Hamburg wilden tijdens de spits. Theo had een pontje gevonden over de Elbe (van Wischhafen naar Glückstadt). We waren helaas niet de enigen die deze route bedacht hadden. Vantevoren dachten we: als je de boot net gemist hebt moet je hooguit een half uur wachten (hij vaart om het half uur) en neem je de volgende. Misrekening. Maps dacht dat we een half uur moesten wachten maar dat bleek anderhalf uur te zijn. Je bent met vakantie dus geen probleem. Ondertussen gewoon een boekje lezen, spelletje doen. Je komt gewoon wat later op de plaats van bestemming. Je doet gewoon een spelletje of leest een boek.

Maps had een leuke route bedacht. Niet over de snelweg, daar zijn we tijdens de vakantie gek op. Maar over van die provinciale wegen door dorpjes heen. We moeten er dan wel erg in hebben dat we in de dorpjes geen 70 mogen rijden maar maar 50 km/uur. De post zien we wel als we thuis zijn. We zagen hem beiden flitsen

Aan de andere kant van de Elbe hadden we via Landvergnügen een plekje voor de nacht gevonden bij een fruitteler op het erf. GEWELDIG. We staan tussen de appelbomen in en morgen gaan we shoppen in de boerderijwinkel voor lekker vers fruit en wellicht een lekker jammetje.

Welkom op mijn Reislog!

Hallo allemaal,

Wij zijn Theo en Janet. We hebben in 2021 onze eigen camper gekocht en zijn al op veel plaatsen geweest. De eerstvolgende bestemming is de Noordkaap. Wij vertrekken op 12 juli hiernaartoe.

Hier kan je op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Hier zul je dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar we ons bevinden en waar we zijn geweest! Meer informatie over ons en de reis die wij gaan maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!