theoenjanet.reismee.nl

dag 14, boottocht tussen de fjorden

Gisteren waren we erg moe na de boottocht. Daarom geen fut meer om 's-avonds het verslag te maken. Daarom pas vandaag, maar ik doe gewoon of het gisteravond is.

Vanochtend moesten we ons om kwart voor 10 melden voor de boottocht over de fjorden. Er stond een leuk groepje bij elkaar op de kade. In de loop van de dag bleek het een erg internationaal gezelschap te zijn: wij uit Nederland, Duitsers, Finnen, Amerikanen, Denen en de gids was een Chileen. En dan hebben we niet eens iedereen gesproken. Nadat onze naam was opgeroepen konden we aan boord. Best grappig hoe ze dan de naam Degenhart uitspreken haha.

Na de veiligheidsinstructies en uitleg van de dag mochten we naar boven - lees buiten - en kon het genieten beginnen. Bij de uitleg werd ook vermeld dat als de boot plots stopt dat er dan iets bijzonders te zien valt. Bijvoorbeeld iets in het water (bijzondere vissen) of iets op het land (bijzonder wild). De eerste keer dat de boot stilhield was voor een kolonie meeuwen die bij een school springende vissen zat. Dat was een mooi gezicht inderdaad. Je zag de vissen zo uit en weer in het water springen.

De tweede keer dat de boot stilhield was wegens een zee-arend die kwam aanvliegen en in een boom ging zitten. De begeleiding probeerde nog de zeearend te lokken maar hij bleef in de boom zitten. Als je goede ogen hebt kan je hem op één van de foto's zien.

Hierna was het tijd om te vissen. De schipper had wel een radar om te zien waar de vissen zaten maar bijten wilden ze niet echt. Pas op de 3e stek wilde het lukken: er werd 1 vis gevangen. Gelukkig hadden ze - uiteraard - al vis aan boord voor de soep. En voor mij helemaal gelukkig hadden ze ook een variant zonder vis.

Toen de lunch geserveerd werd ging de boot weer op weg naar Tromso en konden we om 15:00 uur weer van boord. Het was een prachtige ervaring met heel mooie uitzichten.

De pin op de kaart geeft aan tot waar we gevaren hebben.

Dag 13, Naar Tromso gereden

Vandaag waren we al heel vroeg op pad, al om 9 uur. We wilden zeker weten dat we op de camperplaats bij het centrum van Tromso zouden kunnen staan. Dat is beter voor onze planning morgen.

Bij aankomst hebben we even een wandeling gemaakt door het centrum, de brug op en neer en even een boodschapje gedaan.

De reden dat we naar Tromso gereden zijn is dat we voor morgen tickets hebben voor de "Wildlife Vogel En Fjord Cruise". Die vertrekt hier vanuit de haven: een 5 uur durende cruise. Wat ze beloven: "een boottocht ronde de fjorden en zeestraten in het noorden van Noorwegen en ervaar de kustlijn en de natuur vanuit een ander perspectief". We gaan het morgen zien.

Straks nog eerst even lekker uit eten, dat is als je midden in de natuur zit niet mogelijk en dat hoort natuurlijk wel bij vakantie.

dag 12, dagje Sekkemo

Vandaag een dagje niet met de camper rijden. We zagen dat het fjord waar we aan staan een binnenmeer heeft en volgens de campingbazin is eromheen fietsen zo'n 45 kilometer. Dat leek ons wel wat.

De fietsen van de camper afgehaald. Drinken en koekjes mee en gaan. Wat een prachtige route zo om het meer heen. Mooie uitzichten. Er rende nog een rendier voor ons uit in het bos. De helft van de route was over gravel, maar dat was geen probleem. Het ging wel op en neer maar met de elektrische fietsen was dat prima te doen.

's-Avonds nog genoten van een prachtige zonsondergang. Al met al was het weer een prachtige dag.

Morgen weer een stukje rijden. Volgende bestemming is Tromso

dag 11, de eerste kilometers van de terugreis

Voordat we aan de terugreis beginnen hebben we eerst nog het fenomeen van de zomernacht op de Noordkaap. Wat een belevenis is dat. Dit had ik echt onderschat.

We hadden gelukkig een mooi plekje aan de rand van de parkeerplaats gevonden. (Theo noemt het de camping maar het was gewoon een parkeerplaats met een toiletgebouw). Eerst even rondgekeken, er bleek niet veel te doen. Dan maar weer naar de camper. Een rosΓ©tje drinken, wat eten maken, spelletje spelen etc etc. De zon was mooi te zien, maar niets spectaculairs. Rond een uur of 11 weer naar buiten gegaan om het spektakel aan de hemel te aanschouwen. Je denkt, een ondergaande zon. Dat leek ook zo. De lucht kleurde oranje, het werd kouder (overdag boven de 20, nu rond 12 graden). Maar de zon gaat niet onder. Hij blijft even aan de horizon staan en gaat dan weer omhoog. Je ziet ook dat het weer lichter gaat worden en ook wordt het weer warmer. We hadden beiden eenzelfde gevoel erbij als destijds bij de zonsverduistering. Het was een heel aparte ervaring. En zie dan maar eens te gaan slapen als de zon volop op de camper staat te branden. Wilde niet zo best lukken.

Toch de volgende dag weer rond een uurtje of half negen wakker en weer op rit. Het idee was om de vogelsafari te doen, maar dat werd een beetje aan de prijs (€335,= voor 2 personen). Ik heb het diverse keren nagekeken en omgerekend want ik kon het niet geloven. Maar het was echt zo duur. Dat gaan we dus niet doen. Dan maar weer kilometers maken richting Noorwegen/zuiden. Maar zien waar we vanavond uitkomen en morgen weer een dag.

Het grootste deel bleek exact de route van gisteren maar dan in omgekeerde richting. Toch maar een stukje verder. De camperplaats die we uitgezocht hadden bleek vol dus de volgende op de route opgezocht. Dat bleek een camping met een pracht van een uitzicht. Morgen maar weer een rustdagje, de fietsen mogen er weer uit.

Vergeet vooral niet op de fotopagina te kijken, wij vinden de foto's spectaculair.

Leuk dat je weer meegelezen hebt.

dag 10, de Noordkaap

Vandaag weer een prachtige route gereden. Met name het laatste stuk tot aan de Noordkaap was prachtig. We zagen gisteren het landschap veranderen naar loofbomen, vandaag werd het een soort maanlandschap. Alleen heel lage vegetatie wilde hier groeien. De foto's op de fotopagina. Ook weer diverse elanden gespot. Nu niet meer allemaal op de foto gezet, maar toch nog wel een paar.

Nu dan eindelijk aangekomen op de Noordkaap. Het uitzicht overtreft echt alle verwachtingen. Omdat we vroeg waren (denk ik) hebben we een mooi plekje aan de rand weten te bemachtigen. Het uitzicht is werkelijk verbluffend.

We hebben ook nog even een rondje gewandeld, naar de "globe" en het "monument of the chrildren of the world".

Het doel is bereikt, morgen maar weer zien wat we verder gaan doen. Vandaag maakt denk ik de fotopagina meer indruk dan de tekst ;)

Dag 9, lunchen in Finland

Het was in verhouding maar een kort stukje, maar we zijn door Finland gereden. Toevallig tijdens de lunch dus we zijn er zowaar ook even gestopt.

Het was weer een prachtige route vandaag. Het landschap is duidelijk aan het veranderen, de grote dennenbomen hebben plaats gemaakt voor veel kleinere loofbomen. Ook nu uiteraard weer diverse meren gepasseerd. Deze weer uitgebreid op de foto gezet.

We hebben dagenlang bordjes langs de kant van de weg gezien "pas op voor elanden" maar geen eland gezien in heel Zweden. We zijn de grens met Finland amper over en ja hoor, de eerste eland gespot. Direct al twee. Het waren weliswaar kleintjes, maar toch. Het viel op dat in Zweden bijna langs de hele route hekken langs de kant van de weg staan en in Finland niet. Je ziet ze dus niet alleen, ze lopen gewoon langs en op de weg. Echt uitkijken dus.

Een ander vreemd fenomeen is dat het niet donker wordt. De zon gaat onder om 23:59 uur en weer op om 00:00 uur. Het is dus exact 1 minuut nacht. Heel bijzonder.

Morgen reizen we weer verder, dan hopen we op de Noordkaap aan te komen. Nog een paar honderd kilometer.

Dag 8, dagje Pajala

Vandaag besloten om een rustig dagje te houden. Eerst heerlijk ontbeten met een gebakken eitje. Daarna maar een keer een was gedraaid. Dan konden de (nog natte) spullen van eergisteren ook even opgefrist worden. Terwijl de was aan het draaien was even naar het dorp gelopen voor een brood. Helaas konden we geen verse bakker vinden dus moesten we het doen met supermarktbrood. Het is niet anders. Omdat het toch vakantie is ook van een kopje koffie met een gebakje op het terras genoten.

Vanmiddag was het oorspronkelijke plan om een stukje te gaan fietsen. Volgens de camping eigenaar konden we de ene kant op 5 km fietsen en zouden we bij een stroomversnelling in de rivier komen, 16 km de andere kant op is een moeras en een prachtig natuurgebied. Maar die 16 km zou dan wel langs de grote weg zijn. Terwijl we hierover nog in dubio zaten betrok de lucht en hoorden we gedonder in de verte. Dan toch maar niet fietsen en een middagje op de camping blijven. Ook geen straf. Lekker Tour de France kijken, bergetappe is altijd leuk. En ondertussen boekje lezen. Het zijn maar buitjes en onder de luifel zitten we droog zullen we maar zeggen.

dag 7, de poolcirkel over

Vanochtend konden we de spullen afdrogen en in de garage van de camper zetten. Wat een regen is er gisteren op ons neergedaald, niet normaal.

De kleding die we aan hadden tijdens de fietstocht zijn dus niet droog geworden. Nu maar in een emmer meegenomen en op de volgende camping is een wasmachine en droger. Nadat we het water hadden bijgevuld, geloosd etc. zijn we en route gegaan. Onderweg eerst nog de boodschappen gedaan (anders hadden we geen lunch) en getankt.

Op de fotopagina is te zien wat we de hele dag hebben gezien: bomen en bomen en bomen, afgewisseld met een enkel meer/waterpartij. Enerzijds was het een prachtige route maar anderzijds heb je de bomen op een gegeven moment wel gezien.

Halverwege de dag zijn we de poolcirkel gepasseerd. Onderweg had ik al wel wat gelezen over het passeren van de poolcirkel, maar dat was allemaal in Noorwegen. Het passeren van de poolcirkel op deze route viel wat tegen, zie de fotopagina. Maar desalnietemin zijn we wel de poolcirkel gepasseerd.

Vandaag geen mooie foto tijdens de lunch omdat we deze in de camper hebben moeten nuttigen. Het regende onderweg nogal.

Gelukkig was het droog toen we op de volgende camping aankwamen. Deze ligt aan een rivier met prachtige uitzichten. Morgen maar even afwachten wat het weer brengt. Misschien even naar het dorp, of Theo aan het vissen. We zullen zien wat de dag ons brengt. Dat is het mooie van vakantie.