theoenjanet.reismee.nl

dag 22, naar Trondheim

Vandaag weer een stuk naar het zuiden gereden, de bestemming is Trondheim.

Ik had wel weer allerlei foto's kunnen delen van de mooie uitzichten van onderweg met veel natuur, eindeloze bossen, uitgebreide waterpartijen etc. Maar vandaag wat anders: ervaringen van een roadtrip:

Als eerste moet je weten dat de weg waar wij op rijden - de E6 - een tweebaans weg is, dus inhalen kan alleen als er geen tegenligger is en de weg recht is. Dat is dus niet zo vaak, zeker voor een camper lastig inhalen.

Het eerste half uur wilde het maar niet opschieten. We zaten achter een Noor die constant zo'n 10 km langzamer reed dan toegestaan. Dit hebben wij eerder meegemaakt onderweg, maar diegene ging op een gegeven moment aan de kant om de file achter hem/haar door te laten. Deze meneer niet. Nu hebben wij geen haast want we zijn op vakantie, maar op den duur gaat het toch irriteren. Als je dan in een dorp rijdt waar je maar 40 mag en je voorganger gaat maar 30 wordt het toch irritant. De voorganger dit duidelijk gemaakt en hij minderde dusdanig vaart zodat wij erlangs konden. Zodra wij naast hem reden meerderde hij weer vaart en konden we er toch niet langs. Het ging van kwaad tot erger. Gelukkig kwam er een tankstation die "goedkoop" was. Wij tanken en we hebben hem niet meer gezien.

Goed en wel weer onderweg kwamen we een "camper" tegen met als landenteken "KOR". Waar zou dat nou vandaan komen? Dat bleek dus Zuid-Korea te zijn. Je komt hier dus echt van alles tegen onderweg. Gelukkig konden we deze wel inhalen want ook deze ging erg langzaam.

Toch kwamen we vroeg in de middag in Trondheim aan op de camperplaats die we hadden uitgezocht. Een camperplaats van 88 plaatsen moet toch om half 3 nog voldoende plaats hebben. Niet dus. Helemaal vol. Er reden al een paar campers rondjes om te zoeken naar een plekje. Dat werd hem dus niet. Nu zit er gelukkig nog een camperplaats in Trondheim dus daar maar naartoe gereden. Die had gelukkig nog wel plek. Deze zit helaas verder van het centrum vandaan dus morgen maar op de fiets erheen in plaats van vanmiddag nog wandelend en morgen nog een keer.

Benieuwd wat Trondheim te bieden heeft. We gaan het zien morgen.

dag 21, dagje op de camping in Nammskogan

Zoals we gisteren al meldden, hebben we vandaag een rustdagje ingelast. Lekker rustig aan gedaan met opstaan en ontbijten. Rond een uurtje of 11 waren we klaar om een stukje te gaan wandelen. Dat is het voordeel van op een camping staan: bij de receptie hebben ze leuke tips voor een wandeling. En wat voor wandeling was het. Eerst was het nog gewoon een spoor waar een auto op kon rijden. Toen zagen we de bewegwijzering naar een hoogtepunt, dat was nog 1 km. Wij dat paadje op. Op een gegeven moment leek het meer op traplopen dan op wandelen. We besloten om niet naar het eind van het pad te lopen. Achteraf maar goed, we waren ongeveer op de helft van dit paadje. Iets te heftig.

Dezelfde weg weer terug genomen naar de camping. Daar lekker tosti's gemaakt voor de lunch en de hele middag verder niets. Theo heeft nog zijn hengel uitgeworpen, maar zag zelfs geen vissen zwemmen - ook al was het heel helder water - dus de visspullen maar weer opgeruimd.

Morgen trekken we weer verder. Dit keer wordt de bestemming Trondheim. Schijnt ook een mooie stad te zijn. We gaan het zien.

dag 20, terug de poolcirkel over

Vandaag op de idyllische locatie aan de rivier wakker geworden. Rustig aan ontbeten, inpakken en weer verder naar het zuiden rijden.

Onderweg zijn we gestopt bij het Arctic Cirkle Centre. Dat is een locatie die op de poolcirkel ligt. Ik moet zeggen dat de Noren er heel wat meer van maken dan de Zweden. Er was een mooi centrum opgebouwd, er draaide een video en uiteraard kon je er heel veel souvenirs kopen. Je kon er ook een stempel krijgen als bewijs van het passeren van de poolcirkel. Volgens mij was dit de eerste keer dat wij post naar onszelf hebben gestuurd. :)

We staan vandaag weer op een camping, weer even makkelijk kunnen douchen, wasmachine aan en lekker relaxen. Morgen maar weer eens een dagje niet rijden. Het lijkt erop dat we hier in de buurt mooi kunnen wandelen. Bovendien staan we weer aan een rivier, waar je dit keer wel mag vissen, in tegenstelling tot de locatie gisteren. Theo wil morgen kijken of ze een beetje willen bijten.

dag 19, verder naar het zuiden

Vandaag zijn we weer een stukje zuidelijker gegaan. Tijdens de lunch stonden we aan een meertje. Helaas geen picknickbankjes dus onze eigen krukjes maar even uit de camper gehaald. Uiteindelijk zijn we terechtgekomen op een parkeerplaats aan een riviertje. Vlakbij is een hangbrug waar je maar met 1 persoon tegelijk overheen mag. Beetje spannend wel, maar geweldig om overheen te wandelen.

Onderweg de boodschappen weer aangevuld. De voorraden waren aardig op geraakt. We hebben nu weer volop keuze in noedels, pasta, groentes etc. We hadden toch een aardige voorraad meegenomen. Maar zoals eerder gemeld: als je (zoals nu) midden in de natuur staat ben je geheel op jezelf aangewezen.

Inmiddels staan we weer een half uurtje van de noordpoolcirkel vandaan. Morgen naar de Noorse variant van het passeren van de poolcirkel. Die schijnt toch wat mooier te zijn.

Inmiddels zijn we weer zover zuidelijk dat de zon weer een paar uur ondergaat. Echt donker wordt het nog niet maar het is al wat.

dag 18, dagje in Narvik

Vandaag niet met de camper op pad. We staan op de parkeerplaats van de kabelbaan. Die heeft ook speciale voorzieningen voor campers op P3: hier zijn diverse stroompunten en we hebben een code voor het toiletgebouw. Dat ligt alleen ergens in de diepte (bijna 1000 passen en 8 trappen volgens de Garmin). Maar alles is wel aanwezig.

Als je dan toch zo dicht bij de kabelbaan staat dan toch maar even omhoog. Gewapend met extra drinken en een rol koekjes in de rugzak wij in de kabelbaan. Bleek boven echt een skigebied te zijn. Het bovenste deel van de kabelbaan was niet in werking. Het pad verder naar boven was een soort van klimbaan. Niet echt wat wij gedacht hadden. Zo ver "gewandeld" als we durfden en toen toch maar weer terug gegaan met de kabelbaan.

Als alternatief hadden we bedacht om met de fiets naar Narvik te gaan om te lunchen. De heenweg was goed te doen: in zo'n 2,5 km een hoogteverschil van bijna 200 meter. Heerlijk gegeten in Narvik, wat souvenirs gescoord en weer terug naar de camper. Toen we daar aankwamen eerst maar even onder de douche, ook al was het hok dus in de diepte.

Verder lekker niks gedaan vandaag, beetje boekje lezen, radio Olympia luisteren om de spelen te volgen en verder dus helemaal niets.

Morgen rijden we weer verder richting het zuiden.

dag 17, weer terug naar het "vaste land".

Vandaag dezelfde weg over de Lofoten terug gereden. Ook de andere kant op was het prachtig om te zien.

Ons einddoel van vandaag is Narvik, daar is aan het begin van de tweede wereldoorlog een grote slag geweest. Kijken of we daar iets over kunnen bekijken. Of we gaan met de kabelbaan naar boven. We hebben een camperplaats onderaan de kabelbaan gevonden met weer een prachtig uitzicht over het fjord.

We hebben inmiddels de 4.000 km grens ruim gepasseerd. Niet te geloven dat we al over de helft van de vakantie zijn.

Morgen gaan we ons een dagje vermaken in Narvik, even een dagje niet rijden.

Dag 16, over de Lofoten

Vandaag vanaf de camperplaats vertrokken richting de Lofoten. Gisteren hadden we al op de weerradar gezien dat het in de loop van de dag zou gaan regenen, zo ongeveer tot zondag halverwege de dag. Het is niet anders. Bij het ontbijt toch nog lekker buiten kunnen zitten, weer eens met een lekker gebakken eitje met spek. Jammie.

Het grootste gedeelte van de dag toch nog met droog weer kunnen rijden. Ook lekker bij droog weer kunnen lunchen. Alleen was er helaas geen picknicktafel meer beschikbaar. Dan toch maar in de camper een bammetje eten.

Maar terug naar de Lofoten. Wat een prachtige omgeving. Echt een schitterende route gereden vandaag. Ga je een bochtje om, is er weer een prachtig uitzicht. Ik heb een selectie op de fotopagina gezet. en zoals iedereen wel weet, de immense grootte van het landschap komt niet over op de foto's. Maar toch.

Nu op een camping die aan het water ligt. Heerlijk aan het strand. Alleen is het niet zo prettig in de regen aan het strand. We hebben wel een mooi uitzicht over de Noorse zee vanuit de camper.

Morgen weer verder rijden richting het zuiden. We zien wel waar we dan weer eindigen.

dag 15, richting de Lofoten

Niet te geloven dat we alweer op de helft zijn. We hebben nog zoveel niet gezien en bekeken!

Vandaag vanuit Tronso richting de Lofoten gereden. We horen van alle kanten van camperaars die naar of van de Noordkaap komen dat ze ook de Lofoten aandoen. Dat gaan wij dus ook doen. Vandaag richting de Lofoten gereden. Morgen zien wat daar zo spectaculair is. Onderweg zagen we nog tijdens een stop een watermolen die er wel heel oud uitzag maar ook zomaar nog in gebruik zou kunnen zijn. Het is ons niet duidelijk geworden.

We overnachten weer op een camperplaats. Bijna alles is hier: we kunnen vers water laden, het vuile water lozen en het chemische toilet legen. Alleen stroom is er niet, maar dat hebben we van onze zonnepaneel op het dak. Het uitzicht is weer prachtig.