theoenjanet.reismee.nl

dag 30, het laatste stuk

Aan alle goede dingen komt een eind. Zo ook aan deze fantastische reis die wij hebben gemaakt. Wat hebben we genoten:

Van alle mooie uitzichten die wij langs hebben zien komen.

Van de belevenis op de Noordkaap.

Van alle mooie en leuke reacties die wij via diverse wegen mochten ontvangen van ons reisverslag.

Maar vooral, van 1 maand vrijheid om te gaan en te staan waar je wilt.

In heel Scandinavië mag je je camper neerzetten waar je maar wilt. Het zonnepaneel op het dak zorgde voor voldoende stroom, middels de omvormer konden we die voor alle apparaten gebruiken die we maar wilden (zoals bijvoorbeeld een lekker kopje Nespresso), de koelkast kon dan op de gasfles aangesloten, wc hadden we ook zelf aan boord. Omdat veel camperaars dit doen hebben ze in Scandinavië ook veel mogelijkheden om de camper te servicen: vers water bijvullen, vuil water lozen, wc schoonmaken. We hebben ook op campings gestaan. Het contact met anderen was dan ook wel weer fijn.

Op de terugweg vandaag hebben we eigenlijk alleen op de snelweg gereden, dat was dan weer wat saai, maar het schiet wel lekker op zo op de laatste kilometers. Daar hebben we er overigens 7.250 van gereden deze vakantie.

We kijken terug op een heerlijke vakantie, een prachtige reis en een mooie ervaring rijker. En we zijn alweer bezig om de volgende reis te plannen. Dit smaakt naar meer.

dag 29, via Denemarken naar Duitsland

Vanochtend vertrokken vanuit Zweden, in de regen. De hele dag her en der de nodige regen gehad. Ook tijdens de lunch weer regen. Dan maar een hapje eten in de camper.

De route liep via de Sontbrug (tussen Zweden en Denemarken) en de Storebaeltbrug naar het vasteland van Denemarken. We hadden weer een locatie van Landvergnügen uitgezocht voor de nacht. Dit blijkt een zelfbedieningswinkel van een boerderij te zijn. De camper kan staan op een stukje gras naast een oud spoorstation.

Gelukkig is het nog even droog geworden. Kunnen we toch nog even de buitenlucht opsnuiven.

Morgen het laatste stukje naar huis.

Dag 28, nog een dagje Bastad

Een slimme camperaar kijkt vooruit. Niet alleen naar het reisplan maar ook naar zaken die het reisplan kunnen veranderen. Zoals bijvoorbeeld het weer. Als het lekker weer is ben je liever buiten, bijvoorbeeld op een camping, en als het regent is het niet erg om kilometers te maken.

Wij hadden oorspronkelijk het plan om vandaag weer verder te reizen naar Zuid-Denemarken/Noord-Duitsland. Daar dan vrijdag een dagje op de camping en zaterdag door naar huis. Maar.....de weersvoorspelling voor de hele omgeving is vrijdag regen. Dan wil je niet op de camping zitten. Dus het plan aangepast en een dagje langer op de camping gebleven. Aangezien we gisteren al een flinke fietstocht gemaakt hebben hadden we daar vandaag niet zo'n zin in. Bastad ligt aan zee en heeft een haven. Dus dan maar even in de haven kijken. Lopend werd toch net te ver en het treintje wat vanuit de camping gaat, nou nee, geen goed idee. Toch maar de fietsen gepakt en naar de haven gefietst. We hadden geen idee waar we exact moesten zijn, maar als je naar het water fietst en dan richting de haven, dan moet het goed komen. We bleken een leuke route door de duinen gevonden te hebben. Niet altijd even makkelijk fietsen maar wel leuk.

Wat hadden we daar een geluk: daar was net een wedstrijd jetsurfen bezig. Dat hoorden we al van een afstand. Toen we bij de haven aankwamen was de wedstrijd nog bezig. Voor de leek niet echt spannend: ze gaan zo hard mogelijk om de boeien heen en dat is het. Maar daarna was de vlaggenparade. Die vond ik wel leuk: van alle landen een deelnemer die achter de marshalls aan moesten varen met de vlag in de hand. Dat ging best wel met een behoorlijke vaart dus daar waren de golven. Ze probeerden allemaal zo mooi mogelijke sprongen te maken. Dat was spectaculair.

Morgen dus weer verder rijden. We zullen wel zien waar we morgen weer staan.

dag 27, dagje Bastad

Vandaag weer een rustig dagje. Het is heerlijk weer dus zonde om in de auto te zitten. We hebben een leuk plekje in het zuidwesten van Zweden in Bastad. Theo heeft op Komoot een route van zo'n 45 km gevonden en die hebben we gefietst. Het eerste stuk ging al direct heel steil omhoog. Maar als je dan boven bent heb je ook een prachtig uitzicht. Verder was het ook een prachtige route, beetje op en neer maar dat kan best met de elektrische ondersteuning.

Het is zo'n rustig plekje dat ik wel de ruimte heb voor het boogschieten. Kan die er ook nog een keer uit.

Verder gewoon lekker niets gedaan vandaag. Morgen weer een dag.

dag 26, dagje snelweg

Vandaag moesten we weer een stuk verder naar het zuiden. Wat....een....saaie......dag.....vandaag....

Gelukkig hebben we de meeste kilometers van de vakantie niet op de snelweg gereden. Vandaag dus wel. Maar wat is dat saai zeg. Ik heb vaak al problemen om de hele dag onderweg wakker te blijven maar vandaag spande de kroon.

We hebben ook geen leuke lunchfoto: we stonden op een authentieke parkeerplaats langs de snelweg en hebben daar een picknickbankje opgezocht om te lunchen. Toen we alles weer ingepakt hadden en weer op rit wilden meldde een ander (Nederlandse) camperaar dat we even het heuveltje op moesten en het bochtje om voor een mooie locatie...... Als we dat eerder hadden geweten. De foto's op de fotopagina met het mooie uitzicht zijn dus ook van het uitzicht - na de lunch.

We zijn wel lekker opgeschoten. En vanavond lekker in het restaurant van de camping een hapje gegeten, onder het genot van een lekker drankje.

Morgen lijkt het lekker weer te worden, dan maar weer een lekker stukje fietsen.

dag 25, dagje op de camping

Vandaag zoals gezegd hebben we een dagje op en rond de camping besteed. Gister was het plan om rond het meer te fietsen. De accu's opgeladen en de fietsen van de camper afgehaald. Bij nader rekenen zou het meer rond fietsen zo'n 50 km zijn. Aangezien met de 45 km eerder deze vakantie de batterij van de fiets al bijna leeg was leek die 50 ons iets te veel. Het risico om het laatste stuk met een lege batterij te fietsen zou te groot zijn. Theo had op het web een uitzichtpunt gevonden, op zo'n 11 km van de camping. Dat was een leuke afstand. Hierheen gefietst, door naar het dorp voor een lekker stukje vlees en vis voor de BBQ en weer naar de camping. Dat alles werd 35 km. Heerlijk.

Aangezien we nog de hele middag hadden de kano opgepompt en een stukje gevaren. Het was de eerste keer met deze kano. Het oppompen duurde maar een klein kwartiertje en Theo had na het varen geen last van zijn rug. Het lijkt erop dat we de juiste kano gevonden hebben.

Na de BBQ het meeste weer ingepakt zodat we morgen weer aardig wat km's kunnen maken. Als het goed is slapen we morgen in het zuiden van Zweden.

dag 24, afzakken richting het zuiden

Aangezien de laatste week is ingegaan hebben we ervoor gekozen om vandaag flink wat uren in de camper door te brengen en verder af te zakken naar het zuiden. Om de fotoserie niet te "saai" te maken geen foto's hiervan. Het ene meer verschilt niet zo veel van het andere meer. Het ene bos lijkt erg op het andere bos. Het blijft wel prachtig om hier doorheen te rijden.

Mooi moment om stil te staan bij wat andere belevenissen onderweg. De verkeersborden dit keer. Internationaal geldt dat een driehoeksbord met een rode rand betekent: pas op. Als er een dier in het midden afgebeeld staat snap je waar je voor op moet passen. De borden met koeien en schapen kennen we van thuis ook. Die met een eland of een edelhert zijn voor ons nieuw, maar snappen we ook wel. Moeilijker wordt het als er een Noorse tekst onder staat. Dan weet je dat je ergens voor moet oppassen, maar waarvoor? Vaak blijkt al snel wat er bedoeld wordt, bijvoorbeeld wegwerkzaamheden. Die zijn duidelijk. Anders wordt het als er onder het bordje staat: "ferist". Die hadden we vandaag. Toen niet bleek waar dit bordje voor waarschuwde heb ik het opgezocht. Volgens Google translate betekende dit: "op vakantie geweest". Die snapten we dus echt niet. Bij de tweede keer het driehoeksbordje met daaronder de tekst ferist zat - net als bij het eerste bordje - een wildrooster. Tussen de wildroosters liepen er inderdaad schapen langs en op de weg. We houden het er maar op dat Google toch ook niet altijd alles goed weet.

We staan weer aan een meer. Morgen wordt het heerlijk fietsweer. We gaan waarschijnlijk proberen om rondom het meer te fietsen.

dag 23, dagje Trondheim

Als eerste wil ik graag zeggen dat we het leuk vinden om zoveel reacties te krijgen op ons blog. Niet alleen via het blog maar ook via andere kanalen. Leuk om te lezen dat jullie met ons mee reizen.

Vandaag wilden we een dagje in Trondheim rondkijken. Al gauw bleek waarom het op de camperplaats zo vlak bij het centrum zo druk was. Het is het grote jaarlijkse Olavfestival. Olav is een belangrijk historische figuur voor Noorwegen: Hij was de eerste koning en heeft het katholieke geloof geïntroduceerd in Noorwegen. 29 juli is zijn sterfdag. We hebben de kathedraal bezocht, waar een paar minuten nadat wij hier aankwamen een Engelstalige tour begon. Deze gevolgd en het was interessant om meer te weten te komen van hoe en wat. Toch wat cultuurhistorie van Noorwegen meegekregen.

Na de kathedraal gingen we door naar de oude Gamle Bybro brug. Heel mooi om te zien. Hij kan niet meer omhoog, maar dat kon hij in het verleden wel. De brug is de verbinding tussen de kathedraal en de oude wijk Bankkladet. Heel leuk om hier een beetje rond te lopen, leuke oude straatjes, winkeltjes, restaurantjes. Maar (ik denk vanwege het Olavfestival) waren de restaurantjes erg rustig.

Via een omweg weer terug gekomen bij het festivalterrein. Een onderdeel van het festival is een foodtruckfestival. Dat is hier uiteraard anders dan bij ons. Lange aaneengesloten rijen met kramen met allerhande voedsel en drinken. Wij vonden het echter veel te druk en zijn achter de kramen langs gelopen. Richting een gewoon terrasje om daar een drankje te doen en een hapje te eten. Uiteraard was dat weer heerlijk.

Hierna hebben we de fietsen weer opgezocht en zijn we richting het fort Kristiansen gegaan. Onderweg kwamen we een fietslift tegen: een heel steile straat waar je je rechterbeen "in kan haken" in de fietslift. Het is een speciale techniek die Theo en ik niet blijken te beheersen. Niet alleen wij kunnen dat niet, er waren er meerderen die het niet lukte. Zie voor de uitleg: https://nl.wikipedia.org/wiki/Trampe-fietslift

Als je Bourtange als voorbeeld hebt dan valt fort Kristiansen wat tegen. Het uitzicht over de stad Trondheim daarentegen was wel weer heel mooi.

De foto's op de fotopagina zullen alles verduidelijken.